jewelsofoceanie.reismee.nl

Sidney sights...free tour.

Vandaag Sidney verkennen met een local “free” guide. Gisela en Willy gaan ook.

Om 10.30 start de eerste tour vanaf het Anker op het plein naast de Town Hall. De filosofie achter deze  “free offer” zit in het try before you buy principe. Je mag achteraf betalen wat het je waard is geweest. We gaan in drie groepen uiteen, elk met een eigen gids.

We beginnen op het plein waar de Towns Hall is gebouwd. Een voormalige begraafplaats die is geruimd om van de stank af te komen die in de stad hing omdat de graven erg ondiep waren. Daarna door naar de Queen Victoria Building. Het beeld wat er voor staat is een afdankertje van de Britten. Ook haar hondje is hier vereeuwigd en zamelt  geld in voor dove/blinde kinderen door te blaffen naar toeristen. In de ondergrondse tunnels en etages van het mooie gebouw zitten volop winkels.

We lopen daarna door naar het luxe Hilton in de George Street. Het hotel kent een beladen geschiedenis door een bomaanslag in 1978. Hiervoor heeft een “onschuldige” persoon jarenlang vastgezeten en weten ze tot op de dag van vandaag niet wie de aanslag heeft gepleegd. Bizar verhaal. Ik hoor later dat Australië in de rechtspraak met het jurystelsel werkt waarbij burgers een uitspraak doen in een zaak. Een systeem waar ik reeds mijn twijfels bij heb of dat altijd “recht” spreekt.

Onze volgende stop is in Hyde park waar de St. Mary’s Cathedral staat en net als in de andere parken van Sidney, zwervers en soms ook backpackers her en der liggen te slapen op het gras en op de banken van het park. De duiven, meeuwen en Australische Ibis wandelen hier onverstoord tussendoor. De zwart/witte Ibis kent hier de bijnaam “bin chicken” omdat ze met hun lange zwarte snavel de prullenbakken leeg pikken)

We verlaten het park via Macquarie Street genoemd naar de laatste gouverneur van Nieuw-Zuid Wales begin negentiende eeuw. Ontdekkingsreiziger en officier van het Britse leger en koloniaal bestuurder uit Schotland. Door zijn leidende rol op sociaal/economisch gebied een naam die je hier nog overal tegenkomt.

Zo ook bij het Sydney Hospital in deze straat. Bekend als het Governor Macquarie’s Rum Hospital. Hij kwam met de plannen voor de bouw van het ziekenhuis op de plek van het voormalige “tenten ziekenhuis” van zijn voorganger. Echter de Britse regering weigerde de financiële middelen. Middels een monopolie contract met drie grote rumproducenten op de import van rum wist hij het ziekenhuis uiteindelijk toch te financieren. Het complex bestaat uit vier oude in Victoriaanse stijl en van zandsteen gemaakte gebouwen. En is het oudste en nog steeds functionerende ziekenhuis.

En tevens een ziekenhuis van de Britse verpleegkundige “Florence Nightingale (Lucy Osborne)” die ook hier o.a. met haar opleiding voor verpleegkundige een belangrijke rol heeft gehad. Het huidige oogziekenhuis is nog steeds een opleidingsziekenhuis voor medische studenten. Haar museum op de eerste verdieping is nog steeds te bezoeken.

Voor het ziekenhuis staat “ il Porcellino” oftewel “ little pig” een bronzen standbeeld. Het is een kopie van het beeld in Florence, de geboortestad van Lucy Osborne. Voor een kleine donatie aan het ziekenhuis mag je hem over zijn neus wrijven als “gelukbrenger” of over zijn, ook door het wrijven, blinkende piemel. Ik kies veilig voor de eerste(hhh)

Via het House of customs met een grote maquette van de stad onder de glazen vloer, Macquarie Park gaan we door richting de haven en de Rocks area. Dit deel is gelukkig behouden gebleven en gerenoveerd i.p.v. de plannen van de overheid om het plat te gooien. Daar hebben de inwoners met succes een stokje voor gestoken. Het gebied kent nl. een “rijke” geschiedenis. Het voormalige thuis van de aboriginals die vanuit de haven de Parramatta rivier opgingen. Later de plek waar de gevangenen uit Europa aankwamen. Nu vooral een gezellige buurt om te relaxen en te vertoeven in leuke cafe’s en de verhalen uit de geschiedenis te volgen. Het Rocksmuseum is gratis.

Het brengt ons aan het eind van de tour met het Sidney Operahouse en de Harbourbridge vlak voor onze neus. Via de nieuwe haven van Barangaroo lopen we terug via een deel waar ze bezig zijn met de bouw van een nieuw metrostation en de renovatie en nieuwbouw in de directe omgeving. De projectfoto’s beloven een mooi beeld maar het duurt vast nog even voordat het klaar is. We weten inmiddels dat ook hier grote projecten, zoals de nieuwe Light rail in George Street, veel langer duren dan gepland en hun budget vaak vele malen te boven gaan.

In Barangaroo en de Darling haven ligt echter een mooie wandelpromenade met restaurants en cocktailbars. Dus kom ik s’avonds terug met de ferry vanaf Circular Quay voor een diner op het terras en geniet van het mooie uitzicht over de verlichtte haven. Het is nog 28 graden...heerlijk!

Miek

Hoi Petra. Leuk om je op deze manier te volgen. ik lees met genoegen je verhalen en kijk weer al uit naar de volgende. Geniet elke dag van reis dan lezen wij de mooiste verhalen. Groetjes, Miek