jewelsofoceanie.reismee.nl

Waitomo Glowworm Cave

Een donkere grot bezoeken als het buiten stralend mooi weer is...misschien niet een direct voor de hand liggende keus maar deze topattractie op het Noordereiland mag je niet missen zegt Lonely Planet.En eerlijk gezegd klinkt het bizar en spannend genoeg om het hoe dan ook een keer te zien.

Waitomo komt van Wai(water) en tomo(gat/schacht)Er zijn wel zo’n 300 grotten in de regio maar de drie belangrijkste drie zijn de Glowworm cave, de Ruakuri cave en de Aranui cave.

Ik ga voor de eerste...en boek een tour van 45 minuten om 13.30 uur. Eerst gaan we de limestone grot in en bekijken we de stalagtieten en stalagmieten die langzaam groeien door het stollen van de mineralen uit water. In het verlichtte middengedeelte “the Cathedral” klinkt zang enmuziek bijzonder mooi omdat het niet galmt. De grot absorbeert alle geluiden dus er is geen echo.

Daarna gaan we nog wat dieper de grot in en stappen in een boot die wordt voortgetrokken langs een touw en zien we een sterrenhemel vol glowworms. Bijzondere verschijning deze diertjes; ze hangen aan draadjes aan het plafond. Het zijn eigenlijk de larven van de vuurvlieg. Hiermee vangen ze hun eten die worden aangetrokken door het licht dat ze uitstralen. En des te feller het licht des te hongeriger de gloeiworm.

Eenmaal volgroeid leven ze uiteindelijk maar een paar dagen want ze hebben als volwassene geen mond dus kunnen niet eten. Volgroeien dus alleen om te paren, eieren te leggen en te sterven. Bizar gegeven maar hetis een magisch gezicht die duizenden lichtpunten...een soort ondergrondse sterrenhemel. Echt de moeite waard...tenminste zoiets heb ik nog niet eerder gezien.

Daarna drijven we de grot uit en stappen we weer aan wal...het zonnetje in.