jewelsofoceanie.reismee.nl

Abel Tasman National Park

Vernoemd naar de ontdekker van Tasmanië en Nieuw-Zeeland, onze eigen Abel Janszoon Tasman uit Lutjegast.Maar eigenlijk zijn het in Nieuw Zeeland ook weer de Britten die de grootste stempel hebben achtergelaten.

Het project Janszoon is momenteel actief om “Wildlife” te herstellen in het gebied.Toch leuk om hier zo’n stukje Nederlandse geschiedenis aan te treffen en helemaal in deze vorm.

Ik heb maar een dagtour in dit prachtige park aan de top van het Zuidereiland maar debeleving is er niet minder om.

In Kaiteriteri begint de cruise walk met een pick up vanaf het strand door een boot die me naar Tongira Beach brengt. We hebben echter een kleine vertraging want er is een bedrijfsongeval aan boord en de boot ligt nog een paar stranden verderop. Dus worden we daar “volspeed” met de watertaxi afgezet. Er zit een ouder echtpaar voor me. De man houdt zijn vrouw stevig vast...een lief gezicht. De vrouw houdt zich stevig vast aan de stoelrailing. Wel iets anders dan cruisen zeg ik tegen ze met een knipoog. We kunnen vragen of het iets minder hard mag...maar ze houden dapper vol, kanjers. Dus stuiteren we langs de mooie baai en stranden op weg naar onze boot.Je kunt je op verschillende stranden laten afzetten, een stuk lopen of kayakken. Er is van alles mogelijk.

Als ik op Tongira Beach word afgezet is het net alsof je op een onbewoond eiland aankomt. Vanaf daar wordt het terugwandelen door het woud naar een eerder gepasseerd strand. Door de jungle enlangs de kust met steile en vlakken paden.

Het gedeelte wat ik vandaag loop is maar een fractie van de gehele Coastal Track die je kunt wandelen maar dan heb je er wel 3-5 dagen voor nodig en moet alles op de rug mee. Veel meer dan een paar kampeerplekken en lodges met toiletten vind je er niet.Maar een nachtje onder de sterrenhemel is natuurlijk wel erg verleidelijk en heel goed mogelijk hier.

Het is zo’n twee uur lopen en bij het eerste strand in Bark Bay staat er door het tij nog flink water op het strand dus dat wordt waden. Je kunt bij hoogtij ook omwandelen maar ik ga er doorheen om op het strand te komen.De Française achter me denkt dat het een grap is...maar volgens mij is het gewoon “real adventure” ...hhhh.

We hebben drie uur de tijd voor we weer met de boot worden opgepikt van het volgende strand Medlands Beach en naar Kaiteriteri teruggebracht...dus even lekker relaxen hier aan deze prachtige baai. Azuurblauw water en alleen maar natuur om je heen.

A day...a dream en dat is het!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!