jewelsofoceanie.reismee.nl

Christchurch & Oamaru

Acht jaar na de vreselijke aardbeving...hoe staat zo’n stad er dan bij.Ik ben benieuwd naar de restanten, de wederopbouw en natuurlijk naar de bevestiging van de verhalen van Beth dus ga ik vandaag eerst een korte citytour doen.

Ann heeft het ontbijt al klaar staan en samen met een stel uit Northhampton begint de dag relaxed aan de ontbijttafel. Dan afscheid nemen met een dikke knuffel voor de gastvrouw en richting city center. Ik parkeer de auto vlak achter de kathedraal en het lijkt erop dat die nu toch wordt opgeknapt.Dus helaas kun je er momenteel niet in.

Ik heb geluk want er ligt nog een parkeerticket voor 4 uur in de automaat en die kan ik dus mooi gebruiken en scheelt weer € 12 Er rijden een aantal leuke klassieke hopp on-hopp off trams door het centrum dus koop ik voor 25 dollar een kaartje om een rondje te maken. Niet echt goedkoop maar je kunt dan de hele dag in- en uitstappen waar en wanneer je maar wil. Er zijn 17 stopplaatsen en de chauffeur vertelt je onderweg allerlei dingen over de stad.Eigenlijk een soort guided tour als je de hele rit blijft zitten.

Het is een moderne stad op het eerste gezicht maar er staan gelukkig ook nog een aantal panden die de aardbeving hebben overleefd. Er wordt nog steeds veel gebouwd maar in hartje centrum heerst een gezellige sfeer met moderne winkels en best veel restaurants. Het is de grootste stad van het Zuidereiland maar het centrum is gezellig en overzichtelijk.De afstand tussen de tramstations is dan ook niet heel groot.

Na een rondje met de tram wandel ik even lekker rond en koop een paar kado’s/souvenier op de markt op het plein voor de kathedraal.

Na een howker & roll met Maleisische kip zoek ik de auto weer op en zet de reis voort naar Oamaru nog zo’n 250 km zuidelijker.

Vlak voor het stadje ligt Ohao waar een grote rotspartij op de kust het domein is van de seals.Dus een leuke stop om naar de volwassen zeehonden te kijken die over en op de stenen liggen te slapen en alle jonge zeehonden die zwemmen tussen de rotsen op op zoek zijn naar iets.

Het hostel “Old Bones Lodge” wat ik heb geboekt ligt een paar kilometer uit het dorp maar in de duin en aan het strand, een prachtige locatie met konijntjes in mooie en grote tuin en een grote gemeenschappelijk woonkamer/keuken met zeezicht.NHet heeft acht tweepersoonskamers en gemeenschappelijke douche/toilet. S’ avonds gezellig even bij elkaar in de zithoek met ieder zijn eigen glas wijn. Twee stellen en een dame uit Nieuw-Zeeland, een stel Amerikanen en een stel Japanners. Een wat luxere backpackerslocatie zal ik maar zeggen.

Ik rij nog even terug naar de haven in het dorp en eet in de bierbrouwerij Scotts Brewing Co. een pizza op het terras met natuurlijk een huisgebrouwen biertje...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!