jewelsofoceanie.reismee.nl

Gletsjers

Een bewolkte dag vandaag en misschien nog regen op komst.De weg langs de Westkust is prima te rijden maar wel heel anders dan ik me had voorgesteld. Geen directe kustweg maar een weg door het bos. Wat hier meer lijkt op een regenwoud. Alleen het stuk bij Bruce Bay, met een zwart strand met prachtige stenen en stukken drijfhout, rij je pal langs het water. Waar ik even stop om van de golven te genieten en alle bijzondere stukken natuur die op het strand aanspoelen.

Aparte stukken bos soms.Naast de hoge varens ook een soort broccolibomen(noem ik ze maar)

Ik stop onderweg bij Fox Glacier om een glimp van deze gletsjer op te vangen. Hiervoor moet ik eerst met de auto een stuk door het woud rijden en vanaf een parkeerplaats nog een klein stuk lopen. Als een bevroren wereld tekent de gletsjer zich af tegen de rotsen.Wel op een behoorlijke afstand nog maar het blauwe ijs heeft een magische kleur.

In het iets verderop gelegen plaatsje drink ik een kop koffie en informeer ik naar het zgn. Spiegelmeer oftewel “Lake Matheson” maar gezien de bewolking is er geen spiegeleffect dus lijkt het me niet echt de moeite waard om hier speciaal naar tot te rijden.

De Frans Jozef gletsjer daarentegen schijnt wel bijzonder te zijn en ligt op de route. Ik parkeer de auto op de parkeerplaats en vanaf daar is het anderhalfuur uur lopen(retour) dus trek ik mijn stevige wandelschoenen aan en neem de paraplu mee. Het is een mooie wandeling langs een rivierbedding met watervallen. De borden onderweg geven aan tot waar de gletsjer eerder liep en het is eigenlijk heel triest om te zien dat gezien de klimaatverandering de lengte flink is afgenomen.Over niet al te lange tijd is de gletsjer misschien wel helemaal verdwenen.

Het begint vlak voor het platform al licht te regenen en de bewolking hangt dicht boven de gletser. Geen goede omstandigheden voor mooie foto’s maar met het blote oog is hij nog prachtig te aanschouwen. Je kunt ook voor $ 450 (€275) een heli hike boeken om bovenop de gletser te komen. Als de weersomstandigheden goed zijn is dit een fantastische ervaring.Helaas alleen kunnen beamen uit de verhalen van anderen.

Het ijs van deze 12 km lange gletser kruipt snel net als dat van de 13 km lange Fox gletser en beide gletsers staan dan ook op de UNESCO lijst.

De bewolking wordt nog even een stuk lichter als ik op het platform aankom dus snel nog een paar foto’s. Daarna trekt het wolkendek dicht en begint het harder te regenen.Een natte terugwandeling dus....

Pas de volgende ochtend is het weer droog als ik wakker wordt bij Jaq(queline) in Hokitika.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!