jewelsofoceanie.reismee.nl

“Sulphur City” Rotorua

Nieuw Zeeland’s meest dynamische geothermisch gebied, een “must see” op de laatste dag van dit bijzondere land. Een land wat zich vooral kenmerkt door de snel veranderende landschappen. Maar stomende kraters van een actieve vulkaan van dichtbij mee maken is toch wel een van de meest bijzondere belevenissen hier.

Ik heb overnacht op een camping in een zgn. cosy cottage en ook daar stijgt de rook op en zijn er hotpools aanwezig. Maar voordat ik op de camping arriveer neem ik eerst nog de afslag naar Wai-O-Tapu Thermal wonderland. Ik tref een Duits stel die ligt te badderen in een riviertje. Naast ze hangt een bord met “DANGER” Bathing in this river is at your own risk! The water contains Amebic Meningoencephalitis, this can be fatal. Niet erg uitnodigend als je het mij vraagt maar volgens hun niet echt gevaarlijk dus trek ik ook maar mijn badpak aan. Een bizarre ervaring om in een beek te stappen die rond de 40 graden is. Een warme stroom vermengt met een koude stroom in twee beken die samenkomen. Los van de overheersende zwavelgeur is het heerlijk badderen. Er komt nog een Amerikaans stel bij zitten en er ontstaat een gezellig gesprek.

Mijn vlucht vertrekt vanavond om 23.55 uur uit Auckland nog zo’n drieënhalf uur rijden vanaf Rotorua dus ik heb vandaag nog tijd om naar Waimangu Volcanic Valley te gaan voor een wandeling tussen de geisers en hotpools. Eerst rij ik nog naar het park in de stad waar er ook het nodige uit de grond opborrelt. De wandeling in Waimangu duurt een kleine twee uur en ik kan een bus terugnemen. Het zijn vooral de kleuren en de stomende kraters die het tot een heel speciaal landschap maken. Wat een bijzonder natuurverschijnsel toch!

Om drie uur stap ik weer in de auto om de laatste kilometers te rijden. In drie weken tijd 5500 km van het Noordereiland naar het Zuidereiland en weer terug. Diep onder de indruk van een waanzinnig mooi en veelzijdig land...en een onvergetelijke reis.

Ik parkeer de auto bij het vliegveld in Auckland en als ik net met de koffers naast de auto sta en mijn sleutel in de brievenbus wil gooien komt de eigenaar er toevallig aan. Ik kom net terug van vakantie en kom mijn auto halen om mijn vrouw op te pikken bij het vliegveld dus gooi je koffers maar bij mij achterin dan breng ik je...zegt hij. Dus deze gastvrijheid neem ik graag met beide handen aan.... 

Nog een bijzonder kenmerk van het mooie Nieuw Zeeland.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!