jewelsofoceanie.reismee.nl

Last day in Hong Kong...

Er staat nog een half ontbijt (smoothie/sandwich/fruityogurt) van gisteren in de koelkast dus zet ik een kopje thee en geniet ik nog even van het uitzicht over de stad vanaf de vensterbank in mijn hotelkamer.De koffer en tassen staan weer gepakt en om 11.00 uur check ik uit. Mijn bagage stal ik bij de portier en reserveer de gratis shuttlebus van het hotel die me 14.30 uur naar het Centraal Station brengt. Daar kan ik dan weer op de AirPort Express trein stappen en mijn retourtje naar het vliegveld inwisselen.Ik heb dus nog tijd( zo’n drie uur) om nog wat van de stad te zien.

Ik neem de metro vanaf North Point naar het Central Station. En besluit om toch een poging te wagen om nog een topattractie van Hong Kong te bezoeken. Victoria Peak. Op de top van deze heuvel heb je een spectaculair uitzicht op Hong Kong en kun je onderweg de dure huizen bekijken die tegen de heuvel zijn gebouwd...beloven de reisgidsen. De Peak tram brengt je langs een stijl spoor omhoog/naar beneden. Als ik bij het station van de tram aankom is het duidelijk dat het één van de topattracties van de stad is. Rijen mensen die in de wacht staan om een ritje te maken. Het is vandaag wellicht extra druk omdat het weekend is en de tram de afgelopen drie dagen buiten gebruik was i.v.m. onderhoud. De wachttijden lopen op tot 90 minuten heen en 90 minuten terug. Mits je drie keer de toegangsprijs wil betalen voor de “fast lane” dan ben je in 120 minuten heen en terug.Helaas dus voor mij geen “Peak” meer.

Ik wandel een klein stukje terug naar de St. Johns Cathedral, voor een kathedraal geen bijzonder interieur maar wel een oase van rust in de tuin rondom de oudste anglicaanse kerk van Oost-Azië.Binnen doop ik mijn ontvangen hostie in de kelk met wijn bij het ter communie gaan en zoek daarna even een lekker plekje in de tuin om wat te drinken en mijn plannen bij te stellen.

De Zoölogische en botanische tuin blijkt iets verderop te liggen dus loop ik weer iets terug omhoog naar een nog groenere oase tussen de wolkenkrabbers inhet hart van het centrum.

Iets lager liggen ook nog twee exclusieve winkelcentra, het drukke Landmark Centre en Prince’s Building. Voor shopliefhebbers vol met luxueuze boetieks van topmerken als Chanel, Prada, Dior, Vutton etc.Voor mij geen moeilijke keus ...klim graag nog een stukje omhoog(hhh)

Het park is vrij toegankelijk en door de hoge bamboe kom je bij grote volières met tropische vogelsoorten en apenkooien met verschillende soorten apen. Van het leuke leeuwenkop aapje tot slingerende Siamang gibbons. De grote fontein in het midden van het park staat helaas droog.Het geluid van het water zou de oase van rust compleet hebben gemaakt.

Dan is het tijd om de metro terug naar het hotel te pakken. Bij terugkomst op het metrostation even zoeken naar de juiste uitgang en de weg terug naar het hotel. Altijd weer een uitdaging in een nieuwe stad. Sommige metrostations zijn heel groot en hebben wel elf verschillende uitgangen.Het is handig om een goede plattegrond bij je te hebben en een paar duidelijke markeringspunten in je geheugen op te slaan...want verdwalen in een grote stad als deze is geen kunst.

Om 14.20 uur ben ik terug in het hotel. De portier stelt me gerust “you still have time” en brengt me even later de koffers.

Op het vliegveld lever ik mijn Octopus-card in en spendeer ik een deel van mijn laatste HK$ aan Seafood-Rice en een Chinees biertje. In één van de vele shops koop ik nog een leuk blik met pandakoekjes. Ik ben tenslotte in het vaderland van dit “boegbeeld” van het Wereld Natuurfonds. Een land wat niet op mijn reis bucketlist staat maar waar ik op deze manier toch een beetje van de sfeer heb mogen proeven..

Nu tijd om te boarden voor Sydney!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!