jewelsofoceanie.reismee.nl

Agnes Water & Town of 1770

Na een kopje thee en een glas jus zoek ik voor het ontbijt maar een leuke plek in het centrum. En trek ik om 9.00 uur de deur van het appartement achter me dicht. Het waait flink hard en het is bewolkt en ik begin steeds sterker mijn twijfels te krijgen of ik nog wel verder naar het Noorden moet rijden. Het slechte weer komt steeds verder naar beneden en met deze sterke wind en bewolking ga ik op het rif weinig zien. Townsville is inmiddels tot rampgebied verklaard en al hoewel Airlie Beach daar nog zo’n 300 km onder ligt...hmm ik weet het niet!

Ik overdenk mijn plannen tijdens mijn Engelse ontbijt met “Bacon & Eggs” op het terras van ...... “You look gourgious today” staat er op de muur...nou dat zegt genoeg(hhh)

Besluit na het ontbijt om nog even langs de Tourist Information te rijden voor advies maar eigenlijk weet ik het al wel...het is beter om terug te gaan. Met een klein beetje pijn in mijn hart maar wel zo verstandig lijkt me. Het bespaart me bovendien zo’n 1000 km rijden en geeft me 2 dagen de tijd om iets anders te gaan doen. Ik informeer naar Agnes Water aan de zuidkant van het Great Barrier Reef en ben benieuwd of de genoemde “stingers” (kwallen) daar nu echt zo’n probleem zijn voor het zwemmen in de oceaan. Het reisadvies is positief dus “off we go”. Bovendien ligt het vlakbij Town 1770, vernoemd naar het jaar waarin de Britse ontdekkingsreiziger James Cook hier op 24 mei Australië binnenkwam. Ook nog een mooi stukje geschiedenis....

Ook al heb ik in Sydney al gehoord dat officieel de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Jantz de ontdekker van Australie is. Die al in 1606 het continent aan de westkust binnenkwam. Nou ja voor wat het waard is ze kunnen de rechten vast niet meer claimen. Dus op naar Agnes Waters.

Een 300 km rijden dus nog tijd onderweg voor een leuke sightseeing. Ik kies voor Rockhamton. Ook nog even gestopt bij het Emupark net buiten Yeppoon maar dat vond ik eigenlijk niet de moeite waard.

Rockhamton verrast me daarentegen. De stad staat bekend als Australian Beef Town. Where the bulls are bigger.... maar heeft ook nog een aantal mooie Victoriaanse gebouwen en een heerlijkewandelpromenade langs de Fitzroy rivier. Het trendy boathouse half boven het water is een heerlijke plek om even uit te waaien en een lekkere cappuchino te drinken.

Eind van de middag arriveer ik op mijn bestemming waar ik voor twee nachten een Airbnb adres heb bij Helen aan de Starfishstreet. Onderweg doe ik nog een poging om wat bull’s te fotograferen maar als ik uitstap slaan ze op de vlucht. Stoppen en kijken me met zijn allen een paar minuten aan en trekken vervolgens verder.Mooie beesten...

Ik wil Helen bellen voor het exacte adres maar mijn telefoon heeft geen service. Dus informeer ik naar WIFi bij de benzinepomp maar dat is hier nog niet overal beschikbaar blijkt. Ik krijg te horen dat Vofone geen dekking heeft in het gebied dus zal ik een andere telefoonaanbieder moeten kiezen. Ok Optus dan maar. Het duurt even voordat we de nieuwe kaart hebben geactiveerd maar ik heb in ieder geval weer internet. Maar telefoon...helaas.Gelukkig heeft Helen me net een mail met het huisnummer gestuurd dus kan ik er naartoe rijden.

Ik wordt vriendelijk ontvangen door Helen in haar leuke villa. Vanaf de grote veranda is er mooi uitzicht over de oceaan. Wat dat betreft zou ik hier wel willen wonen. Eenvoudige maar ruime huizen met een riante veranda of balkon vaak met een mooi uitzicht.

Haar man is momenteel op reis. Hij wordt binnenkort tachtig jaar zegt ze maar zijn roeping als wetenschapper is nog niet voorbij.Hij is verbonden aan de universteiten hier, in Engeland en in Amerika. Onderzoekt en bedenkt methoden m.b.t. klimaatverandering. Nou ik zit weer helemaal op mijn plek. Ze heeft me een goede tip om te gaan eten bij de Taverne. En hoe ik kan proberen om met een boottocht naar een eiland te gaan om toch nog iets van het Great Barrier Reef te zien. Dus nog genoeg te doen vanavond.

De Fish and Chips, maar vooral de Fish is echt verrukkelijk. Als we ‘s avonds samen nog een wijntje drinken op de veranda vertelt ze dat ze als vrijwilliger de stranden checkt op nesten van schildpadden. Ze gaat morgen al vroeg op pad...ik denk en zeg zonder te twijfelen: Oh that is a nice job...can I go with you? Yes ofcourse.

Dus dat wordt vroeg uit de veren morgenochtend.En misschien lukt het om daarna een boot te pakken.....nu gauw slapen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!