jewelsofoceanie.reismee.nl

Lady Elliott Island

Vlak voor de wekker gaat wordt ik wakker en bel zoals afgesproken Kris(tina) om haar wakker te maken.Ook haar stiefdochter had ze als wekservice ingeschakeld, alleen vergistte die zich in de tijd en belde een uur te vroeg...oeps en ze is al geen ochtendmens. Maar ze maakt me graag een ontbijt dus geniet ik nog even van de zonsopkomst op het balkon en dan na het ontbijt snel inpakken en wegwezen.

Ik neem afscheid van Kris en zeg dat ze inderdaad een echte superhost is zoals vermeld op de Airbnb website. “It’s like I have always known you” zegt ze als ik haar een dikke zoen op beide wangen geef. De klik is wederzijds... Maar ik moet nu echt weg want heb een vliegtuig te halen.Ze zwaait me, in haar pyama, vanaf het balkon uit.

Het vliegveld is 25 minuten rijden. En het is gelukkig niet druk op de weg. Dus parkeer ik keurig op tijd de auto en check in bij de Qantas balie. Over een half uurtje vertrekken we. Het weer is gelukkig een stuk rustiger en het belooft een “smooth flight” te worden volgens onze piloot. Met nog 10 andere passagiers hangen we even later in de blauwe lucht. Het is helder weerdus goede omstandigheden voor mooie luchtfoto’s.

Lady Elliott Island is een heel klein koraaleiland en de landingsbaan(gras) gaat over de hele breedte van het eiland. Maar we staan op tijd stil hhh.... De enorme hoeveelheid vogels vallen gelijk op, ze zitten echt overal op, onder,achter enz. En ze poepen de bomen wit en laten dus de nodige geur achter her en der.Maar het zijn vriendelijke dieren en mooi om te zien.

We krijgen een introductie en het dagprogramma en kunnen daarna lekker ons eigen gang gaan. Het is tot 13.00 uur nog hoog tij dus dan staat de lagoon onder water en een prima plek om schildpadden te zien die daar graag vertoeven.Dus flippers aan, duikbril en snorkel mee...

Direct vanaf het strand is er al van alles te zien, vele soorten vissen, zeesterren en ja...daar ligt ook de eerste schildpad. Rustig op de bodem alsof ze ligt te wachten om vannacht het strand op te gaan om haar eieren te leggen. Het is broedseizoen dus dat zou zo maar kunnen. Waarschuwingsborden geven daarom aan dat je ‘s avonds/‘s nachts zo min mogelijk licht moet maken. Dit desoriënteert de dieren omdat zij het maanlicht gebruiken om hun richting te bepalen.

Ik zie er nog een aantal waarmee ik stuk mee zwem en die zo nu en dan even boven komen met hun kop boven de golven. Echt een geweldige ervaring.Ik ben zo onder de indruk dat ik helemaal de glass-bottom boat vergeet. Helaas!

Na een uitgebreide lunch wandel ik naar de vuurtoren op het eiland. Het is er heel rustig maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het er hier onder water uitziet dus trek ik mijn snorkeloutfit weer aan en het water in. Het tij is inmiddels gezakt dus in het begin ligt het koraal vlak onder het wateroppervlak. Ik moet er heel voorzichtig overheen zwemmen en mijn weg naar het diepere gedeelte vinden zonder met mijn buik het koraal te raken. Maar daar wacht me een prachtige verrassing want er is hier veel meer niveauverschil en dat maakt het tot een nog mooiere omgeving met grotere en weer andere vissen. Aangezien ik alleen ben ga ik niet te ver en is de kans op grote mantra’s en (vriendelijke)haaien er ook niet.Maar ik heb al schildpadden gezien dus mijn dag kan niet meer stuk.

Ik wandel nog naar de andere kant van het eiland maar ook daar is niemand aan het snorkelen. Ik moet mijn nieuwsgierig enigszins bedwingen maar besluit gezien de tijd weer terug naar het resort te gaan en in het zwembad het zout en het zand van mijn huid af te spoelen. Dan spullen inleveren, douchen en aankleden want om 16.00 uur vliegen we weer terug. Het was een geweldige dag en ook de vlucht is al een belevenis op zich.Misschien had ik toch een nachtje moeten blijven...


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!