jewelsofoceanie.reismee.nl

Little Bay Beach & Trial Bay Goal

Bijna was ik gisteravond onder de sterren in slaap gevallen maar bedacht me ineens dat er slangen aanwezig konden zijn. Dat ligt dan ineens toch minder  lekker. De jungle-geluiden en de zwoele avonden zijn heerlijk rustgevend en op een zacht kleedje op het gras dommel je zo maar weg.

Kreeg van Julie een Vega-diepvriesmaaltijd mee voor in de magnetron zodat ik niet door de donkere jungle nog op zoek naar een restaurant hoefde. Ik had zelf nog een flesje rode wijn dus diner op het terras.

Er lopen pauwen en kippen rond in de prachtige tuin rondom het huis. Je kijkt je de ogen uit met wat er allemaal staat, hangt of zit. Een wel wat rommelige tuin maar met heel veel verrassingen. Ik heb geslapen in Ă©Ă©n van de twee unit’s en ben de enige gast dus lekker het hele rijk voor me alleen. Er staan ontbijtspullen in de koelkast maar ik neem eerst mijn kans waar om in de “Magnesiumpool” te zwemmen.

Met een paar mooie tips om te gaan kijken hobbel ik met de auto om 11.00 uur weer het zandpad af. De meeste huizen hier beschikken alleen over regenwater en aangezien het erg droog is geweest zijn de tanks bijgevuld om het zwembad, de douches en de camping te voorzien van voldoende water. Ondanks de droge periode is het toch bijzonder groen overal.

Ik rij richting South West Rocks, een dorp met prachtige stranden en een paar interessante dingen om te bekijken. Trial Bay, een mooie curve die zijn naam dankt aan het schip wat hier tijdens een storm in 1816 is gezonken nadat het was gestolen door veroordeelden die Sydney probeerden te ontvluchten.

Het oostelijke gedeelte van de baai wordt beschermd door Arakoon National Park, populair bij kangeroos, kookaburras en kampeerders. Little Bay Beach is een klein strandje met rotsen. Een mooi beginpunt van een wandeling.

Bij de parkeerplaats tref ik twee kangeroos aan en op het strand zijn slechts een handje vol mensen. Via het strand loop ik het steile pad op naar boven. Sowieso beter om eerst naar boven te moeten lopen en dan terug naar beneden...andersom wil nog wel eens tegenvallen. Als ik halverwege ben staan er twee mannen over het water te turen. “There’s dolphins out there” zegt eentje. Ik moet even goed kijken(vergeet in mijn enthousiasme de verrekijker om mijn nek...hhh) maar zie dan eerst een groep met een stuk of 12 dolfijnen tegen de hoge golven inzwemmen. Daarachter volgt er nog een kleiner groepje. Prachtig gezicht hoe ze zich enerzijds met de golven mee laten sleuren maar anderzijds er tegen in proberen te zwemmen. Ze trekken vrij dicht bij de kust langs maar gezien de hoogte waar we staan zijn het maar stippen op het azuurblauwe water. 

Ik wandel nog een stuk door tot het uitkijkpunt waar ik een mooi uitzicht krijg over de Trial Bay Goal, de ruĂŻnes van een voormalige gevangenis en een interneringskamp in de Eerste Wereldoorlog. Op de heuvel staat ook een Duits monument en er liggen een aantal graven verstopt. Je kunt doorwandelen naar de gevangenis voor een bezoek maar ik besluit om terug te gaan en met de auto hier een bezoek aan te gaan brengen. Anders ben ik te lang onderweg en het is flink heet inmiddels. Als ik terugkom bij de parkeerplaats zijn er vijf kangeroos inmiddels.

Ik breng een bezoekje aan de gevangenis waarvan een groot gedeelte nog staat en van een paar gebouwen alleen nog de funderingen te zien zijn. Het complex wordt nu alleen nog gebruikt door...kangeroos die rustig op het terrein liggen.

In het vliegtuig heb ik naar de film “Papillon” gekeken, het epische en waargebeurde verhaal van de onterechte veroordeling voor levenslang van een kluizenkraker uit de Parijse onderwereld. Het zien van deze twee zaken maakt het allemaal nog levendiger al ligt de voormalige gevangenis er al heel lang verlaten bij...de locatie spreekt boekdelen.

Ik rij vervolgens nog  door naar de vuurtoren die een aantal km’s verderop staat. Ook daar is het uitzicht over de standen en groene heuvels magnifiek.

 En dan op weg naar mijn laatste overnachting in een B & B in Boolambayte: Cat’s Billabong Cottage! Want morgen moet mijn “Queen Victoria” weer terug in Sydney zijn en ik dus ook....






Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!